Risgrøt i trykkoker {Pappetta di riso}

Hva er vel en lørdag uten deilig hjemmelaget risengrynsgrøt? Alle liker jo det, men skal man lage grøten fra grunnen av tar det vanligvis alt for lang tid for de fleste. Da velges ofte hurtigvarianten fra Toro eller noe ferdigkokt fra Fjordland som bare er å varme opp. Dessverre.

Det er da trykkokeren kommer som en reddende engel, men «skytsengelen» Olav Birkeland som fremste fanefører. Følg hans fremgangsmåte på hobbykokken.no, og du er garantert den deiligste risgrøt på «no time».

Etter dette har lørdagsgrøten virkelig fått en renessanse her i huset. Om enn med en italiensk twist. Vanlig grøtris går jo fint, men hva med arborio eller carnaroli? Vanligvis tenker man da på risotto, men erfaring viser at dette også gir veldig god risgrøt.

Bare følg oppskriften til Olav som foreskrevet, men ristypen krever litt forskjellig koketid. Dette kan sikkert variere fra produsent til produsent, og fra trykkoker til trykkoker, men erfaringen er som følger med 6,5L Funktion her i huset:

  • Vanlig grøtris 15 min
  • Arborio 17 min
  • Carnaroli 20 min

Sugeevnen til carnaroli er overlegen, og gir større riskorn i den ferdige grøten. Arborio gir mer «normal» størrelse. Personlig synes jeg carnaroli kan bli litt for «grovkornet», og er dessuten litt råflott for en risgrøt. Så anbefalingen blir: bruk arborio til risgrøten, og spar carnaroli til risottoen.

Husk ekte godt smør fra for eksempel Rørosmeieret eller den litt saltere varianten Kvitseidsmør fra Tine. Buon appetito!

2 kommentarer om “Risgrøt i trykkoker {Pappetta di riso}

  1. Hei, super blogg! Eg har latt meg inspirrere og gått til annskaffelse av ein Funktion trykkoker på 6 liter, men eg har ikkje fått heilt taket på den enda med tanke på varme/trykk. Håper du kan bidra med litt erfaring frå kjelen din.

    Korleis fungerar din kjele? når veit du at den har rett trykk? Det virkar som om om min ikkje klarer å halde på trykket skikkelig då eg må ha induksjonstoppen på 6 av 9 (plata har også eit boost-trinn) for at den raude låseventilen ikkje skal dette ned. det meininga at den raude låseventilen skal stikke ut av lokket heile koketida? Eg forsøkte det på risgrøt i dag, og med ein gang eg kom noko lavere enn styrke 6 på plata datt låseventilen ned. Eg måtte i tillegg legge på 10 minutt på koketida for at grauten skulle få korrekt konsistens, og bli gjennomkokt.

    Eg satte trykkvelgeren i posisjon 2, skrudde plata på 9 for å få eit rask oppkok, det kom dam både frå låseventilen(mykje) og arbeidsventilen(litt) inntil låseventilen tetta seg og det kom mykje damp frå arbeidsventilen. Eg skrudde ned varmen men ved styrke 5 datt låseventilen ned igjen. Det kom også ein del damp ut av handtaket. Det såg ikkje ut til å komme frå pakininga under lokket, men frå sjølve låsemekanisma. Er det slik med din også, eller er min defekt? Ved vanleg koking av mat brukar eg 4-5 i styrke, so synest det er rart at trykkokeren må stå på 6!

    1. Flott at det er flere som kaster seg på trykkokerbølgen! Jeg bruker konvensjonell ovn, og skal ikke uttrykke meg for bombastisk om induksjon. Umiddelbart kan det virke som du enten har et temperaturproblem eller at det kan være en defekt på kokeren din.
      Når jeg koker risgrøt, setter jeg platen på fullt (12), og lar vannbadet koke opp uten lokk. Lar det gjerne fosskoke et par minutter mens jeg rører i grøten, før jeg setter lokket på. Fortsetter med full styrke inntil den røde sikkerhetsventilen spretter opp (den skal være oppe hele tiden under koking). Fortsetter med full styrke inntil arbeidsventilen begynner å dampe/frese (hvis tempen er for høy kan den «spytte» litt). Da setter jeg på timeren og skrur ned på 4-5 på min komfyr. Det skal komme jevn/forsiktig damp fra arbeidsventilen hele tiden. Jeg følger med på susingen fra ventilen og kan justere tempen opp/ned et knepp underveis etter behov.
      Jeg har aldri opplevd slike temperaturfall som du beskriver, slik at til og med sikkerhetsventilen faller ut – da øker naturligvis koketiden også. Kan det være noe med termostaten på induksjonen din? Regulerer du for mye på tempen opp/ned? Hvis trykkokeren er for full, er det vanskelig å få riktig trykk – men det er vel ikke problemet i dette tilfellet vil jeg tro?!? Kontroller alltid at pakningen sitter riktig, og at pakningen/grytekanten/lokket ikke har smuss. Bytte eventuelt til den andre pakningen som fulgte med. Regner med du har sjekket om trykkokeren er beregnet for induksjon?!?
      Jeg håper du finner ut av dette, og ønsker deg lykke til, slik at du også kan nyte gledene ved en velfungerende trykkoker! 😉

Legg igjen en kommentar

